środa, 15 stycznia 2014

Kilka rzeczy, ktore sprawia ze twoje potrawy beda niezwykle, a bliscy potraktuja cie jak kulinarna boginie .

Od kilku dni pisze ten post, nie jest on latwy dlatego ze niechcialam niczego pominac, niczego co uwazam za niezbedne by nasze potrawy byly niesamowite . Caly czas mam wrazenie ze o czyms zapomnialam i pewnie tak jest . Postanowilam pokazac wam kilka bardzo przydatnych przypraw i nie tylko, sa to rzeczy ktore kazdy w domu raczej powinien miec nie sa to jakies bardzo drogie przyprawy , ja wiekszosc kupowalam w uzych ekonomicznych  woreczkach po 0,5 kg i poprostu wsypuje je do malych pojemniczkow:)
Oto one, moje kochane pomagacze-kuchenne :

Olej sezamowy – olej roślinny otrzymywany poprzez tłoczenie na zimno nasion sezamowych (Sesamum Indicum). Ma jasno- po ciemnożółty do brązowego kolor i lekko orzechowy, łagodny zapach i smak. Odmiana stosowana w przemyśle spożywczym ma ciemno brązowy kolor i mocny aromat.
Pochodzenie:Południowo-Wschodnia AzjaŚrodkowa AfrykaEgiptIndieChiny
(zrodlo WIKIPEDIA)
Olej sezamowy ma tak wspanialy smak i aromat ze kazde warzywa jakie na nim usmarzycie stana sie warzywami po chinsk , naprawde jesli zastanawiaslicie sie kiedys kupujac wszystkie mozliwe przyprawy do dan chinskich , dlaczego wasze dania i tak nie smakuja jak te w chinskich knajpach - to to jest odpowiedz ! Dodatkowo sposob gotowania ryzu a raczej prazenia go: lejemy niewielka ilosc oleju sezamowego na patelnie i wrzucamy ryz gdy zacznie brazowiec dolewamy bulion NIE DOSOLONY BULION dolewamy po 1 szkl jak jedna wyparuje dolewamy 2 pozniej 3 i tak az ryz stanie sie duzy i ugotowany, do tego warzywa podsmarzone na tym oleju i mamy takie chinskei danie ze zaden chinczyk by sie nie powstydzil.
Fajny jest tez dla osob ktore sie odchudzaja i nie stosuja soli w diecie polanie nim surowki czy gotowanego miesa sprawia ze mamy wrazenie ze jest ono upieczone. Jest to moj N°1 w kuchni - trzeba go miec. 

Biale wytrawne wino. Najczesciej podawane do picia podczas spozywania np. ryb. 
Trzeba wiedziec jednak ze kazda kulinarna czarodziejka powinna miec takie wino w szafce badz spizarni. 
Ja wino biale uzywam do sosow czy podpiekania kurczaka (piersi)  
Sos grzybowy z dodatkiem wina , uwierzcie mi jest zupelnie innym sosem , przenosicie sie jedzac do wloch francjii gdziekolwiek indziej ale napewno nei macie uczucia ze jestescie u siebie w kuchni :) 
Przepis na sos grzybowy z winem pojawi sie niedlugo na blogu. Jest to prosty przepis ale sos jest niezwykly:) 






Garam masala (गरम मसाला w hindi dosłownie "gorąca mieszanka") jest nieodzownym elementem wedyjskiej sztuki kulinarnej. Prażone przyprawy są następnie drobno mielone (prażone osobno, mielone razem). Mieszanki tej używa się pod koniec gotowania, a w jej skład najczęściej wchodzą: makroskładniki, tj. kmin rzymskikolendraczarny pieprzkardamon oraz mikroskładniki, tj. liść laurowygoździkicynamonchiligałka muszkatołowa (tej ostatniej się nie praży)
(zrodlo WIKIPEDIA) 
Ta przyprawe pokazala mi moja psiapsiula Zolza Taska ( <3 ) dodana do piersi kurczaka ze smietana robi potrawe ktora zachwyci wszystkich chyba. 
Uwielbiam ja podsypywac nawet do krewetek czy innycz rzeczy ktore gotuje. Jest fantastyczna i ciesze sie ze mi ja pokazano :) Mozna tez posmarpwac piersi kurczaka miodem posypac grubo papryka slodka i do tego wlasnie garam masala :) i smarzymy mmmmm pycha !!!!! Polecam !!!

Sezam stary poczciwy sezam , wiekszosc ludzi twierdzi ze nie lubi nic z sezamem a mianowicie slodkich ciastek sezamkowych badz pieczywa posypanego sezamem . Jednak w kuchni smakuje troche inaczej mimo ze to ten sam sezam dodany do surowki z kurczakiem czy do smarzenia naprawde sprawia ze smak zwyklego miesa zmienia sie ... nie wolno jednak przesadzic bo sezam ma w sobie naturalna goryczke. 
Co robimy , kupujemy sezam i smarzyny go bez tluszczu na patelni az zacznie sie zarumieniac trzeba byc uwaznym bo moze sie spalic w ciagu kilku sekudn :) Ja oczywiscie jak zawsze poszlam na latwizne jako ze je sie u mnie w domu  ciagle paluszkie ze sezamem to poprostu czekam az paczka sie oprozni i zsypuje sezam do pojemnicznka , wszyscyx w domu wiedza ze gdy skoncza sie paluszkio trzeba dac opakowanie mi zanim trafi do smietnika. 
Kolejna wspaniala potrawa sa warzywa smarzone gdzie na koncu dodajemy wlasnie sezam i prazone migdaly , Albo kurczak gotowany a potem obtaczany w sezamowej panierce , wszystkie te przepisy znajda sie z czasem na blogu obiecuje , mam duzo przepisow wyprobowanych,  a jeszcze wiecej pomyslow w glowie ktore bede testowala i oczywiscie opisywala tu dla 
was . 





Kardamon malabarski (Elettaria cardamomum (L.) Maton) – gatunek byliny należący do rodziny imbirowatych (Zingiberaceae Lindl.). Posiada wiele synonimów: kardamon cejloński, długi, indyjski, jawajski, zwyczajowo nazywany jest po prostu kardamonem. Występuje w stanie dzikim na Półwyspie Indyjskim i na Cejlonie, Chinach i Indonezji, przeniesiony i zaaklimatyzowany w Ameryce ŚrodkowejAromat kardamonu jest łagodny. Jego słodkawy, ostro-gorzki, korzenny smak pasuje zarówno do potraw słodkich jak i pikantnych. Może być dodawany do dań mięsnych (ze wszystkich rodzajów mięs) oraz potraw z ryżu, a także do ciast i pierników. W krajach arabskich służy do aromatyzowania kawy. Kardamon ze względu na intensywny smak, lepiej używać w małych ilościach. Zwykle wystarczy szczypta świeżo rozgniecionych nasion.
Doskonałe są pomarańcze posypane kardamonem, a kawa z odrobiną tej przyprawy nabiera wspaniałego smaku. Idealnie lączy się z przyprawami azjatyckimi. (zrodlo wikipedia) 
Kardamon jest wspaniala przyprawa ale trzeba uwazac by nie przesadzic z nia , wspanialy do sosow tych na slodko do deserow . Naprawde swietnie sprawdza sie z warzywami, Gdy kupilam kardamon pierwszy raz jego zapach byl tak silny i nieznany mi ze pomyslalam ''po co ja to kurcze kupilam , nie dodam tego do niczego a juz napewno nie do lodow czy deserow- okropnosc '' I tak lezal biedny dalej w duzej kopercie pocztowej az w koncu odwazylam sie i dodalam go do bitej smietany , pozniej do koktailu z czasem do miesa smarzonego i sosow smietanowych do kurczaka . Teraz uwazam ze jest to swietna przyprawa ktora powinno sie miec w swoim ekwipunku kucharza :) 




Czerwone wino wytrawne. Miesa tak to tu najlepiej sprawdza sie czerwone wino mieso zamarynowane w takim winie jest wrecz niesamowicie pyszne ! Uzywam wina rowniez do bigosu ( http://kruszynawkuchniszaleje.blogspot.de/2013/12/bigos-pelen-pasji.html  )   Nie wyobrazam sobie dzis kuchni bez wina czerwonego w szafce . Gdzie jeszcze sprawdza sie czerwone wino ? A wiec oczywiscie do picia podczas spozywania mies, ale nie tylko , np u nas dosc czesto robimy sobie w domu tzw Tace serowa jest to talerz na ktorym sa winogrona i rozne sery plesniowe oraz zapieczone bagietki np z czosnkowym maslem w srodku i do tego wlasnie pijemy czerwone wino. Ja nei jestem smakoszem wina jesli o picie chodzi ( wole pic vodke haha)  Ale np moj maz uwielbia czerwone wino najlepiej do wszystkiego :) 

Juz teraz wiem ze napewno zapomnialam o czyms inne przyprawy juz takie bardziej pospolite ktore mam i bez ktorych zyc nie umiem juz to:
Oregano 
bazylia
curry
chili
czosnek granulowany
Suszone ziola od tesciowej 
  • Lisc selera 
  • Natka pietruszki 
  • Koperek 
  • Zielona czesc pora
  • Liscie lubczyku 

Vegeta 
magii
koledra 
Tymianek
Rozmaryn
sos sojowy
tabasco
suszony imbir
pieprz / sol 
Prazone migdaly

To lista rzeczy ktore zawsze w kuchni mam po za brakiem glownych skladnikow dan typu miesa itp nie jest w stanie raczej mnei nikt zaskoczyc , mam jeszcze szereg mieszanek przypraw typu 
przyprawy 
do gyrosa
do kebaba
do kurczaka
do kotletow mielonych
do wieprzowiny
do dan chinskich indyjskich i roznych innych :) 
Z tak zaopatrzona szafka nikt nie  bedzie mogl sie z wami rownac. Kiedys gdy zaczynalam przygode z gotowaniem znalam pieprz sol magii begete nie umialam dodawac przypraw balam sie tych zapachow i ze cos zepsuje jak je dodam , nie potrafilam wyobrazic sobie smaku jaki potrawa moze osiagnac dzieki dodaniu czegos tam  (wtedy dla mnie niezwyklego) uwazalam ze jesli ktos pisze w przepisie dodaj np imbiru to strasznie cuduje i chce sie wywyzszyc swoja znajomoscia przypraw i skladnikow i ze napewno takie danie nie jest smaczne tylko bogate w te wymyslne skladniki/przyprawy a po co skoro mam sol pieprz :) Dzi uwazam zupelnie co innego moje smaki zmienily sie i poglady tez uwazam ze robiac chinskie danie i dodajac przyprawde do chinszczyzny to nie to samo co jesli damy olej sezamowy imbir itp itd . Mysle ze w gotowaniu zrobilam , jak to mowi moj syn LEVEL UP . Dajac jedzenie mezowi zawsze wiem ze go zaskocze i to pozytywnie , zreszta i moj maz ewolulowal jesli o gotowanie chodz , on swietnie gotowal napewno byl bardziej oswojony z wieloma rzeczami o ktorych ja kiedys pojecia nie mialam ale i tak wiele poznalismy razem . Oboje uwielbiamy gotowac ja do tego kocham eksperymenty w kuchni . Potrafimy sie swietnie bawic w kuchni ´, sa dania ktore robi np tylko moj maz bo mi bardzo smakuje to jak on cos robi i uwazam ze nie odtworze tego . Polecam wam zakupienie choc niektorych pozycji i eksperymenty w kuchni , to nie boli a mozna sie wiele nauczyc i poznac siebie przedewszystkim.  PRZEPRASZAM ZA BLEDY EDYTOR MI NIE ZASKOCZYL CALKOWICIE ;/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz